24. februāris, 2025

Uzlādējamie hibrīdi kļūst arvien populārāki

Uzlādējamie hibrīdi kļūst arvien populārāki

Hibrīdauto, kas pērn Eiropā veidoja lielāko daļu no pārdotajām automašīnām, ir kļuvuši vēl populārāki, un daudzi, kas iepriekš apsvēra elektroauto iegādi, tagad izvēlas PHEV (uzlādējamos hibrīdauto).

Hibrīdauto kļūst arvien populārāki: kāpēc autovadītāji tiem pievēršas?

Lai gan elektrisko automobiļu bums Eiropā ir nedaudz norimis, autovadītāji nesteidzas atgriezties pie tradicionālajiem degvielas modeļiem. Hibrīdauto, kas pērn veidoja lielāko daļu no pārdotajām automašīnām, ir kļuvuši vēl populārāki, un daudzi, kas iepriekš apsvēra elektroauto iegādi, tagad izvēlas uzlādējamos hibrīdauto (PHEV). Tas ekspertiem nav pārsteigums, jo šobrīd tie ir visdaudzpusīgākie transportlīdzekļi ar daudziem ieguvumiem autovadītājiem. Kāpēc šie modeļi piesaista tik daudz uzmanības un kāpēc tie ir īpaši piemēroti uzņēmumu autoparkiem?

Hibrīdi dominē

Saskaņā ar Latvijas Auto asociācijas datiem, 2024. gadā jauni hibrīdauto veidoja ievērojamu daļu no kopējā automašīnu tirdzniecības apjoma Latvijā, ​un saskaņā ar pieejamo CSDD informāciju, 2024. gada 1. ceturksnī Latvijā tika reģistrēti 113 uzlādējamie hibrīdauto (PHEV), kas veido 2,8% no kopējā ceturkšņa reģistrāciju skaita. 2023. gadā hibrīdauto veidoja aptuveni 37% no visiem jaunreģistrētajiem transportlīdzekļiem Latvijā. No tiem 29% bija parastie hibrīdi, bet 8% – uzlādējamie hibrīdi (PHEV). Šīs tendences liecina, ka arī Latvijā hibrīdauto kļūst par arvien populārāku izvēli, jo tie nodrošina līdzsvarotu risinājumu starp ekoloģiskumu un praktiskumu.

Līdzsvaroti cenā un ieguvumos 

Eksperti atzīst, ka agrāk uzlādējamie hibrīdi nebija tik populāri to augstākās cenas un ierobežotā elektriskā nobraukuma dēļ, kas bieži vien bija tikai 30–40 kilometri. Tomēr jaunās paaudzes modeļi ar efektīvākām sistēmām piedāvā ievērojami lielāku nobraukumu, kas raisa arvien lielāku pircēju interesi.

Piemēram, Peugeot 408 kupejas tipa apvidus automašīna (PHEV) var nobraukt līdz 63 kilometriem pilnībā elektriskajā režīmā (WLTP), Toyota RAV4 krosovers – 75 kilometrus, bet Mercedes-Benz GLE SUV – pat līdz 116 kilometriem. Šādi transportlīdzekļi ļauj ikdienas pilsētas braucieniem izmantot tikai elektromotoru, bet, braucot lielākā ātrumā, palīdz 2 litru benzīna vai dīzeļa dzinējs.

Sadarbībā ar Veho Lietuva kolēģiem, esam noskaidrojuši industrijas profesionāļu viedokli. Viļņas Tehnoloģiju universitātes Automobiļu inženierijas katedras profesors Vidas Žuraulis skaidro, ka PHEV ir vieni no daudzpusīgākajiem transportlīdzekļiem. Tie ir ne tikai ekoloģiski draudzīgi un ekonomiski pilsētas vidē, bet arī ļauj bez raizēm doties tālākos braucienos, neuztraucoties par uzlādes staciju pieejamību un laika plānošanu.

Lieliski piemēroti arī uzņēmumu autoparku funkcijām

PHEV daudzpusība piesaista ne tikai privātos autovadītājus, bet arī uzņēmumus, kuriem viens modelis var atrisināt vairākas transporta vajadzības. Tie piedāvā lielāku jaudu, pateicoties iekšdedzes dzinēja un elektromotora kombinācijai, vienlaikus saglabājot ekonomiskumu un ekoloģisko draudzīgumu.

Toyota RAV4 PHEV aprīkots ar 306 ZS benzīna dzinēju un tā vidējais degvielas patēriņš ir tikai 1,0 l/100 km. Mercedes-Benz GLE PHEV ar dīzeļa dzinēju attīsta 333 ZS, bet ar benzīna dzinēju – 388 ZS. Pateicoties efektīvajai elektriskajai sistēmai, šī apvidus automašīna patērē tikai 0,6 l/100 km (dīzeļa versijā) un 0,8 l/100 km (benzīna versijā), bet CO2 emisijas ir tikai 15 g/km.

Hibrīdauto ar dīzeļa dzinēju ir unikāli, jo tie var izmantot degvielu bez naftas sastāva, padarot tos maksimāli videi draudzīgus, ar iespēju izvēlēties zaļo elektroenerģiju un dīzeļdegvielu no atjaunojamiem resursiem.

“Vēl viena PHEV priekšrocība ir tā, ka var droši izmantot akumulatoru līdz pat nullei, jo iekšdedzes dzinējs automātiski ieslēdzas un ļauj turpināt ceļu, kamēr bākā ir pietiekami daudz degvielas. Pilnībā elektriskā transportlīdzeklī šādu risku noteikti nevarētu uzņemties,” sacīja Žuraulis.

Žuraulis arī norādīja uz PHEV sarežģītību kā to trūkumu – būtībā vienā transportlīdzeklī tiek apvienoti divi dažādi auto: tradicionāls automobilis ar iekšdedzes dzinēju un visu tam nepieciešamo aprīkojumu, kā arī elektriskā sistēma ar visām tās komponentēm.

“Neskatoties uz to, šis transportlīdzekļu tips diezgan veiksmīgi iekļaujas tirgū, saglabājot salīdzinoši nozīmīgu tirgus daļu. Tā popularitāte turpina pieaugt. Es uzskatu, ka tuvākajā nākotnē PHEV skaits uz ceļiem nesamazināsies, bet, visticamāk, palielināsies, līdz pilnībā elektriskie transportlīdzekļi spēs pilnībā apmierināt visu autovadītāju vajadzības attiecībā uz cenu, nobraukumu un uzlādes infrastruktūru,” rezumēja Žuraulis.

Latvijā – būtisks nodokļu samazinājums uzņēmumiem

Latvijā uzņēmumiem, kas izvēlas hibrīda vai elektriskos transportlīdzekļus, piemērojams būtiski zemāks uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis – tikai 25 eiro mēnesī. Salīdzinājumam – par parastajiem iekšdedzes dzinēju auto šis nodoklis var sasniegt pat vairākus simtus eiro gadā. Šis nodokļu atvieglojums padara PHEV un elektroauto par īpaši pievilcīgu izvēli uzņēmumiem, kas vēlas optimizēt transporta izmaksas un vienlaikus rūpēties par ilgtspējību.

Apskatīt GLE   Saņemt uzņēmuma piedāvājumu




Saistītie raksti