Īstenojot mērķi kļūt pat pasaulē vadošo uzņēmumu ūdeņraža degvielas ražošanā, Daimler Truck AG un Volvo Group kopuzņēmums “Cellcentric” plāno būvēt vienu no Eiropā lielākājām ūdeņraža degvielas ražotnēm lieljaudas kravas auto darbināšanai. Plānots, ka ražotne darbu sāks jau 2025. gadā.
“Cellcentrik” attīstību vada Daimler Truck AG valdes priekšsēdētājs Martins Daums un Volvo Group izpilddirektors Martins Lundsteds. Uzņēmums izstrādās, ražos un komercializēs uz ūdeņraža šūnām balstītu degvielu gan kravas tālsatiksmes, gan citām vajadzībām, tādejādi palīdzot līdz 2050. gadam sasniegt mērķi – oglekļa neitrālu Eiropu.
Lai paātrinātu ūdeņraža degvielas ieviešanu tirgū, abi “Cellcentric” akcionāri aicina ES iespējami ātrāk saskaņot vienotu politiku, tādejādi atbalstot inovatīvo tehnoloģiju attīstību un tās komerciālo risinājumu dzīvotspēju.
Tāpat Eiropas lielākie kravas automašīnu ražotāji aicina Eiropu līdz 2025. gadam izveidot aptuveni 300 un līdz 2030. gadam ne mazāk kā 1000 augstas veiktspējas ūdeņraža uzpildes stacijas, kas piemērotas lieljaudas transportlīdzekļiem. Šī kopīgā iniciatīva, izmantojot ūdeņradi kā videi draudzīgas elektroenerģijas avotu tālsatiksmes kravas automašīnu darbināšanai, ir svarīga daļa no autotransporta dekarbonizācijas.
Tā kā CO2 neitrāli kravas automobiļi pašlaik ir ievērojami dārgāki nekā ar iekšdedzes motoru darbināmie, pieprasījuma un pieejamības nodrošināšanai ir nepieciešama politikas sistēma, kas ietver stimulus, un arī atbilstīga nodokļu sistēma. Emisiju kvotu tirdzniecības sistēma varētu būt papildu iespēja.
Martins Daums, Daimler Truck AG valdes priekšsēdētājs, saka, ka ar ūdeņradi darbināmas elektriskās kravas automašīnas būs galvenais faktors, lai nākotnē nodrošinātu CO2 neitrālus kravas pārvadājumus. “Ir skaidrs, ka ūdeņradis ir vienīgais saprātīgais iltermiņa ceļš,” tā M. Daums
Savukārt Martins Lundsteds, Volvo grupas izpilddirektors, saka: “Mūsu vienotais mērķis ir sasniegt Parīzes nolīgumā izvirzītos mērķus un kļūt CO2 neitrāliem vēlākais līdz 2050. gadam. Mēs esam pārliecināti, ka ūdeņraža elementu tehnoloģijai ir būtiska loma ceļā uz to. Lai attīstītu nepieciešamo tehnoloģiju un infrastruktūru, starp valsts un privāto sektoru jābūt ciešākai sadarbībai. Lai palīdzētu mums kaldināt ūdeņraža degvielas elementu tehnoloģijas panākumus, aicinām politikas veidotājus un valdības visā pasaulē rīkoties vienoti.”
Šobrīd “Cellcentric” strādā pie ūdeņraža degvielas plaša mēroga sērijveida ražošanas koncepcijas. Detalizētāka informācija par to, kā arī lēmums par jaunās ūdeņraža degvielas ražotnes atrašanās vietu tiks paziņoti 2022. gadā.
Būtiski piebilst, ka visas tālākās darbības saistībā ar transportlīdzekļu attīstību un tehnoloģijām ūdeņraža degvielas izmantošanai tiek veiktas katrā no uzņēmumiem neatkarīgi vienam no otra. Abi uzņēmumi paliek konkurenti visos ar transportlīdzekļu būvniecību saistītajos jautājumos, un jo īpaši attiecībā uz risinājumiem, kas paredz ūdeņraža degvielas integrāciju visās produktu kategorijās.
Atgādinām, ka pērnā gada novembrī Daimler Truck AG un Volvo grupa parakstīja līgumu par kopuzņēmuma izveidi, bet šā gada 1. martā abas kompānijas izveidoja kopīgu ūdeņraža degvielas šūnu izpētes centru. Tajā ir nodarbināti vairāk nekā 300 augsti specializēti eksperti, un līdz šim tam ir izsniegti jau ap 700 patenti.