1995. gada 23. janvārī Mercedes-Benz sarīkoja īpašu ralliju: no ražošanas līnijas rūpnīcā Diseldorfā noripoja 500 jaunu transportlīdzekļu ar Mercedes zvaigzni dizainā, uzsākot ceļu uz tirdzniecības saloniem. Tas bija jaunas ēras sākums vieglā komerctransporta segmentā.
Ceturtdaļgadsimta laikā Mercedes-Benz Sprinter kļuvis par veiksmīgāko komerctransportu pasaulē ar plašu modeļu klāstu, bet tā pārstāvētais tirgus segments jau sen ir pazīstams kā “Sprinter automobiļu klase”.
Sprinter debiju 1995. gadā eksperti novērtēja kā izcilu. Vācu tirdzniecības žurnāls kravas automobiļiem un autobusiem lastauto und omnibus īpašā kritēriju pārbaudījumā to atzina par spēkratu ar visekonomiskāko dzinēju un klusāko tobrīd pieejamo transportlīdzekli. Tāpēc nevienam nebija pārsteigums, ka Sprinter savā debijas gadā tika nominēts kā Gada komerctransports (Van of the Year 1995).
2019. gada septembrī laikraksts Die Welt nosauca to par “labāko savā klasē, kas ar lepnumu nes savu vārdu”. Sprinter nosaka drošības, efektivitātes un komforta standartus ar bremžu diskiem uz priekšējiem un aizmugurējiem riteņiem, ABS bremžu pretbloķēšanas sistēmu, ieskaitot ABD automātisko bremžu diferenciāli, pilnveidotu virsbūvi, zemu degvielas patēriņu un daudzām citām lieliskām īpašībām. Bet kas tad ir noticis 25 gados starp šiem diviem atskaites punktiem?
Plaša profila auto visām dzīves vajadzībām
Pirms 25 gadiem Sprinter aizstāja Mercedes-Benz T 1 transportlīdzekļu sēriju, kas pazīstama arī kā Bremer Transporter. Īpaši lielu rezonansi radīja 2,9 litru piecu cilindru dzinējs ar turbokompresoru un tiešās iesmidzināšanas sistēmu, starpdzesētāju un 90 kW (122 zs) jaudu.
“Viens no šī automobiļa galvenajiem panākumu priekšnosacījumiem ir tā spēja pielāgoties dažādām vajadzībām. Jau no pašiem pirmsākumiem bija pieejams plašs transportlīdzekļu variantu klāsts: iespaidīgas dizaina variāciju iespējas, šasijas, platformu vai pašizkrāvēju transportlīdzekļi ar vienkāršo vai dubulto kabīni, kravas autotransports, kā arī pasažieru transports ar piecām vai deviņām sēdvietām un zemu vai augstu jumtu,” stāsta Mercedes-Benz AG un Daimler Truck AG ģenerālpārstāvja Latvijā SIA “Domenikss” komercdirektors Vitālijs Ročans.
Likumsakarīgi Sprinter ātri vien apliecināja savas spējas ne tikai loģistikā, bet arī daudzās citās jomās. Šos transportlīdzekļus izmantoja būvlaukumos un tirdzniecībā, pašvaldības sniegto pakalpojumu nodrošināšanai un pasažieru pārvadājumos, ugunsdzēsības un citos avārijas dienestos. Tas sevi pierādīja arī kā tūristu mikroautobuss, un tā bāze kļuva par pamatu neskaitāmām īpaši pielāgotām un speciālām konstrukcijām. Piemēram, Mercedes-Benz Sprinter 313 CDI glābšanas transportlīdzeklis šodien rotā Mercedes-Benz muzeja ekspozīciju.
No pirmās dienas – jaunu risinājumu meklējumos
Kad Mercedes-Benz Sprinter 1990. gadu vidū aizsāka revolucionāras digitalizācijas pārmaiņas, vien retais spēja iedomāties, cik strauju izaugsmi piedzīvos tiešsaistes tirdzniecība un līdz ar to sūtījumu loģistika. Taču jau tobrīd Štutgartes zīmols iepazīstināja pasauli ar pilnīgi jaunu un mūsdienīgu transportlīdzekli, kas atbilst pat 21. gadsimta prasībām. Protams, laika gaitā Sprinter ir piedzīvojis būtiskus uzlabojumus.
Parīzes komerctransporta izstādē Mondial du Transport Routier 1995. gada septembrī tika prezentēts Sprinter modelis ar palielinātu pilnmasu – 4600 kilogramiem. Atsevišķi modeļi ar 4,6 tonnu kravnesību un dubultām riepām uz aizmugurējās ass nozīmēja, ka svara klase, kas iepriekš bija noteikta lielajiem Mercedes-Benz kravas transportlīdzekļiem, tagad pieejama arī kompaktajā Sprinter klasē. Tajā pašā laikā Mercedes-Benz Parīzē iepazīstināja arī ar Sprinter elektriskās piedziņas versiju 308 E ar 33 kW (45 zs) trīsfāžu asinhrono dzinēju. Turpmākajos gados Mercedes-Benz pievērsās arī tādiem Sprinter modeļa pētījumiem un izstrādei kā pie ārējā strāvas avota pieslēdzams hibrīdais transportlīdzeklis un ar degvielas elementiem darbināms transportlīdzeklis.
Uz nākotni vērsta attīstība – pirmais eSprinter jau procesā
- gada sākumā Štutgartē notika Sprinter otrās paaudzes prezentācija, bet jau septembrī Hanoverē notiekošajā auto izstādē IAA Commercial Vehicles tika prezentēts Sprinter modelis ar visu riteņu piedziņu.
Bet trešā Sprinter paaudze debiju svinēja 2018. gadā. Šī paaudze ir pieejama 907. modeļa sērijā ar aizmugurējo vai visu riteņu piedziņu un pirmo reizi arī ar priekšējo riteņu piedziņu 910. modeļa sērijā. Šīs paaudzes transportlīdzeklis bija pirmā uz attīstības filozofiju (adVANce philosophy) vērstā komerctransporta modeļa sērija.
“Jaunais Sprinter piedāvā visaptverošus digitālos risinājumus, ieskaitot komunikācijas modeli pastāvīgam interneta savienojumam, ergonomiski optimizētu kabīni un neskaitāmus drošības jauninājumus. Turklāt Mercedes-Benz ir gājis vēl soli tālāk un pērnā gada decembrī iepazīstināja ar elektriskās piedziņas transportlīdzekli eSprinter – zīmola nākamo tehnoloģiju pavērsienu, elastīga un viegli pielāgojama transportlīdzekļa koncepciju, lai īstenotu Mercedes-Benz komerctransporta elektrifikāciju,” stāsta SIA “Domenikss” komercdirektors Vitālijs Ročans.