Līdz ar ziemas iestāšanos, kad ceļus klāj sniegs un ledus, ne viens vien autovadītājs piedzīvo noslīdēšanu no ceļa braucamās daļas, iebraukšanu kupenā. Brīdī, kad tas noticis, ir būtiski neapjukt, objektīvi novērtēt situāciju un zināt gan pareizo darbību secību, gan, kur vērsties pēc palīdzības.
Vai visi veseli
Pirmais, par ko šādā situācijā ir būtiski pārliecināties, ir – vai neviens no mašīnā esošajiem pasažieriem nav cietis. Ja kādam nepieciešama palīdzība, jānovērtē viņa stāvoklis. Ja cietušais ir bezsamaņā, vai viņa dzīvībai draud briesmas, nekavējoties jāsauc Neatliekamā medicīniskā palīdzība, zvanot uz 113. Ja dzīvībai briesmas nedraud, tad pēc negadījuma seku likvidēšanas pēc padoma jāvēršas pie sava ģimenes ārsta, vai vakara stundās un brīvdienās jāzvana uz ģimenes ārstu konsultatīvo tālruni – (+371) 66016001.
Drošība uz ceļa
Te būtiski trīs soļi. Pirmais – avārijas gaismas. Ir jāsignalizē pārējiem ceļu satiksmes dalībniekiem par to, ka šajā ceļu posmā jābūt īpaši vērīgiem visos iespējamajos aspektos. Otrais – stāvbrembze. Ja mašīna atrodas uz slīpas virsmas (nogāzē), ir būtiski novērst tās ripošanu dziļāk grāvī. Trešais – ir jānovērtē, vai auto atrašanās vieta netraucē kustību uz ceļa. Ja tas tā ir, jāuzvelk atstarojošā veste, jāizvieto uz ceļa trijstūris un pa tālruni 112 jāzvana ceļu policijai, kas nodrošinās ceļu satiksmes organizāciju šajā ceļa posmā. Policijai ir būtiski zvanīt arī gadījumos, ja negadījumā iesaistīti citi transportlīdzekļi un nav iespējams vienoties par saskaņoto protokolu, vai ir bojāts citu cilvēku īpašums.
Nokļūšana atpakaļ uz ceļa
Ja auto nav bojāts, jāsāk ar pašu centieniem izkļūt no kupenas. “Jautājums ir – vai mašīna ir kupenā uz līdzenas virsmas, vai nogāzē (slīpumā). Ja uz līdzenas virsmas, tad līdzēs stumšana un tā veiksies labāk, ja mašīna būs vieglāka. Kurpretī izbraukšanai no nogāzes līdzēs lielāks svars, jo nodrošinās labāku saķeri ar pamatni, ja vien sniega kupena nav ļoti liela un auto nav “uzsēdies” uz kupenas. Saķeres uzlabošanai var izmantot smiltis, granti/šķembu, zarus, pat automašīnas paklājiņu, ja nekā cita nav. Ja ar pirmajām reizēm neizdodas, jāmet miers un jāzvana tehniskajai palīdzībai,” stāsta Māris Putnieks, SIA “Domenikss” Vieglo automobiļu servisa vadītājs.
SIA “Domenikss” klientiem, kuri sava auto apkopi regulāri veic pie dīlera, zvanot pa tālruni (+371) 29 488 557, šādos gadījumos pieejama bezmaksas diennakts tehniskā palīdzība visā Eiropā. Tas attiecināms arī uz gadījumiem, ja mašīnu nevar iedarbināt (akumulatora atteice), tvertnē sasalusi vai beigusies degviela, nepareizi izmantotas sniega ķēdes u.c. tehnisku ķibeļu gadījumos.
Tāpat pēc tehniskās palīdzības var vērsties pie kompānijas, kurā iegādāta apdrošināšana (OCTA, KASKO). Ja augšminētās iespējas nevar izmantot, var zvanīt auto evakuācijas pakalpojumu sniedzējiem, to kontaktus atrodot www.google.lv. Piemēram, LAMB palīdz novērst sīkus bojājumus turpat uz ceļa.
Kam jābūt bagažniekā, dodoties ceļā ziemā
Tuvojoties gada sniegotajiem mēnešiem, ir jāparūpējas ne vien par auto sagatavošanu braukšanai ziemā, bet arī par aprīkojumu izkļūšanai no neparedzētām situācijām. “Jāsāk ar pārliecināšanos, kur mašīnai ir āķis, vai tā saucamā cilpa. Visiem jaunajiem modeļiem tā ir ieskrūvējama un tai būtu jāatrodas nodalījumā pie rezerves riteņa. Bez šīs cilpas auto izvilkšana atpakaļ uz ceļa būs daudz sarežģītāka. Tāpat, dodoties tālākā ziemas ceļā ārpus pilsētas, vēlams parūpēties, lai bagažniekā būtu vilkšanas virve, kaut neliela lāpsta un lukturis, kāds siltāks apģērba un siltu cimdu pāris, jo, notiekot neparedzētajam, tie nozīmēs ļoti daudz,” tā M. Putnieks.