10. oktobris, 2019

Ikgadējā auto apkope: kāpēc svarīga ne tikai pirms tehniskās apskates?

Ikgadējā auto apkope: kāpēc svarīga ne tikai pirms tehniskās apskates?

Ierasti par automašīnas tehnisko apkopi atceramies pirms ikgadējās tehniskās apskates, taču vēl svarīgāk to veikt pēc ražotāja ieteiktajiem intervāliem vai brīdī, kad borta dators signalizē par nepieciešamo apkopi. Sajūta, pirmoreiz iesēžoties jaunā auto, ir neatkārtojama. Katram autovadītājam gribas to paildzināt – un tas ir iespējams, rūpējoties par savu auto un uzturot to labā tehniskā stāvoklī. Viens no svarīgiem automašīnas “labsajūtas” pasākumiem ir ikgadējā apkope, kuras laikā tiek veikta auto profilaktiskā apkope un virkne pārbaužu, kas ļauj laikus pamanīt tehniskas problēmas, atgādina Daimler AG ģenerālpārstāvja Latvijā SIA “Domenikss” tehniskais direktors Normunds Tarkšs.

Cik bieži vajadzīga tehniskā apkope?
“Mūsdienu vieglajām automašīnām apkopju intervāli svārstās no 15000 km (fiksētie apkopju intervāli, tātad apkope jāveic ik pa 15000 km vai pēc gada) līdz 30000 km („Long Life” apkopju intervāli; apkope jāveic ik pa 30000 km vai pēc 1–2 gadiem atkarībā no tā, kas iestājas pirmais). Jebkurā no šiem gadījumiem par to jums signalizēs automašīnas borta dators. Ja fiksētā apkopju intervāla gadījumā borta dators signalizēs par apkopes nepieciešamību, tikai tuvojoties 15000 km vai gadam, tad ar „Long life” apkopju intervālu borta dators var pieprasīt veikt apkopi arī pie zemāka noskrējiena,” stāsta SIA “Domenikss” tehniskais direktors Normunds Tarkšs.
Ierasta prakse ir atrādīt automašīnu servisā pirms ikgadējās tehniskās apskates. Jebkurā gadījumā automašīnas borta dators signalizēs, ja būs pienācis laiks veikt apkopi vēl pirms plānotās tehniskās apskates CSDD. Automašīnas „Long Life” ekspluatācijas laikā starp apkopēm borta dators veic dažādu dzinēja parametru analīzi – pārvietošanās ātrumu, startēšanas reižu skaitu utt., lai izvērtētu dzinēja eļļas kvalitatīvo īpašību saglabāšanos un nodrošinātu kvalitatīvu dzinēja eļļošanu visā ekspluatācijas laikā. Tātad, ja automašīna tiek ekspluatēta smagākos ceļa apstākļos, borta dators savlaicīgi ziņos par nepieciešamību veikt eļļas maiņas apkopi.
“Tāpat būs iespēja tālāk nodot informāciju par veiktajām tehniskajām apkopēm, ja grasāties auto pārdot, lai jaunajam īpašniekam nebūtu lieki jālauza galva. Jums taču arī patiktu saņemt auto, kurā var sēsties un braukt, nevis uztraukties, vai pēc nedēļas nenāksies taisnā ceļā doties uz servisu. Regulāra tehniskā apkope arī palīdzēs saglabāt auto tirgus vērtību, gadiem ejot. Ja kādu dienu nolemsiet auto pārdot, vieglāk būs pārdot labi uzturētu auto nevainojamā tehniskā stāvoklī,” saka Normunds Tarkšs.
Tiesa, regulārai apkopju veikšanai atbilstoši ražotāja ieteiktajiem intervāliem ir vēl svarīgāka funkcija – nodrošināt braucēju drošību un pasargāt no nepatīkamiem pārsteigumiem uz ceļa. Neievērojot tehniskās apkopes intervālu, var nepamanīt būtiskus traucējumus, apdraudot autovadītāju un pasažierus satiksmē. Turklāt neliels remonts prasa nelielus izdevumus, taču, ja netiek laikus veikts, var izvērsties par apjomīgu un laikietilpīgu pasākumu, kas iecērt arī krietnu robu budžetā.

Kādi darbi tiek veikti apkopes laikā?
Ikgadējās tehniskās apkopes laikā, ņemot vērā nobraukumu un ražotāja noteikumus, tiek veikta virkne pārbaužu un profilakses darbu – durvju atslēgu un viru eļļošana, virsbūves krāsojuma stāvokļa pārbaude, bremžu un amortizatoru pārbaude uz stenda, ritošās daļas pārbaude utt. Tas palīdz savlaicīgi pamanīt un novērst defektus.
Noteikumus, kas katras apkopes ietvaros jāpārbauda, sagatavo transportlīdzekļa ražotāji konkrētiem modeļiem. Taču parasti sarakstā ietilpst siksnu, bremžu kluču, disku un filtru pārbaude un detaļu nomaiņa, šķidrumu – antifrīza, eļļas, stūres pastiprinātāja, bremžu šķidruma – maiņa, aizdedzes sveču pārbaude, dzinēja, ātrumkārbas, piekares, bremžu pārbaude.

Kāpēc ķīlēt mašīnu garāžā nav ieteicams
Plānota tehniskā apkope tiek veikta servisā ar speciālu aprīkojumu. Jo jaunāks auto, jo mazāka tehniskā iejaukšanās ir vajadzīga. Taču jo jaunāks auto, jo mazāk pats autovadītājs var piedalīties tā remontā – pat nelielos darbos ir nepieciešams dators un tehniskā informācija. Viena auto ražotāja  automašīnu modeļiem var būt uzstādīti atšķirīgi dzinēji ar atšķirīgām tehniskajām prasībām apkopē, dažādām izmantojamajām eļlām un tehniskajiem šķidrumiem. Izmantojot ražotāja prasībām netbilstošu eļļu, tas var novest pie pāragras atsevišķu dzinēja detaļu nodilšanas vai pat pie neatgriezeniskiem paša dzinēja bojājumiem. 
Katrā ziņā labāk apkopi veikt autorizētos servisos, kur pieejama ne tikai informācija par papildus veicamajiem darbiem, bet arī tehniskā informācija par visiem pielietojamajiem tehniskajiem šķidrumiem un dzinēju eļļām.. Katram auto ražotājam un modelim tie ir atšķirīgi. Apmeklējot autorizētu servisu, jūs vienmēr tiksiet informēti par veicamajiem darbiem kārtējā apkopē, kā arī par nākamajā apkopē veicamajiem darbiem.




Saistītie raksti