2020. gada vasarā, Mercedes-Benz E-klasē ir prezentēta jaunā, digitalizētās paaudzes kapacitatīvā stūre. Šī stūre izceļas gan ar jaunu dizainu, gan arī jaunām tehnoloģijām, kas vadītājam nodrošinās papildus komfortu un drošību. Tagad varēs noteikt vai autovadītāja plaukstas atrodas uz stūres. Kā arī skārienjutīgo pogu sensori ir kļuvuši daudz intuitīvāki un vieglāk vadāmi, tādējādi atvieglojot to izmantošanu.
Tas ir kārtējais Mercedes-Benz tehnoloģiskais “lēciens”, kas aizsācies 120 gadus atpakaļ, nomainot vienkāršu virziena sviru uz daudz-funkcionālu stūri. Ar katru “lēcienu” papildinās stūres funkcijas, attīstot to līdz augstas funkcionalitātes vadības centram, ar kura palīdzību tiek precīzi vadīts automašīnas virziens, tajā pašā laikā, dodot automašīnas vadītājam iespēju mainīt visus komforta parametrus, neatraujot rokas no stūres.
Izstrādātāji kopā ar dizaineriem strādā roku rokā, fokusējoties uz katras detaļas noslīpēšanu, iegūstot absolūtu pilnību. Viss ir par to, lai tā būtu ne tikai vizuāli pievilcīga, bet arī perfekti iegultu lietotāja plaukstā, būtu patīkama taustei un sniegtu patiesu braukšanas baudījumu.
Neskaitot automašīnas sēdekli, stūre ir vienīgā komponente automašīnā, ar kuru mums ir visciešākais fiziskais kontakts. Pirkstu gali ir tik jutīgi, ka spēj sajust tādas lietas, kuras mēs ierastā kārtā nesajūtam. Ja ir jūtami kādi nelīdzenumi vai stūre labi neieguļ plaukstā, mums tas nepatīk. Šī pieskārienu pieredze tiek nosūtīta uz smadzeņu centru, kas nosaka atbildi – patīk vai nepatīk konkrētā automašīna. Emocionālā saikne ar mašīnu tiek radīta caur pieskārienu pieredzi.
Pirmā automašīna – bez stūres
Pirmajā automobilī, ko patentēja Karls Benzs (Carl Benz) 1886.gadā, stūre nemaz neeksistēja, bija vien virziena svira, kas
novirzīja automašīnu vajadzīgajā virzienā. Par stūres nepieciešamību, sākotnēji netika domāts, jo tajos laikos bija pierasts, ka zirgu pajūgu vadīja tikai pa labi vai kreisi. Īpaša manevrēšana nebija aktuāla. Tāpat, arī 1889. gada Gotlība Daimlera (Gottlieb Daimler) un Vilhelma Maibaha (Wilhelm Maybach) radītajā automašīnā, stūre nebija.
Pirmā automašīnas stūre tika prezentēta 1894. gadā, pasaulē pirmajās automobiļu sacensībās
Par stūres izgudrotāju tiek uzskatīts franču inženieris Alfrēds Vašerons (Alfred Vacheron). Pasaules pirmajās autosacīkstēs – no Parīzes uz Ruānu, 1894. gada jūlijā – savā Panhard&Levassor automašīnā, virziena sviras vietā, inženieris bija ievietojis jaunizgudroto stūri. Lai gan automašīna šajās sacensībās izcīnīja vien 11. vietu, sākotnējais mērķis tika sasniegts – tika iegūta labāka kontrole pār braucamrīku, sniedzot arī labākus ātruma rādītājus.
Mercedes Simplex ar stūres mehānismu un dzinēja funkciju kontroli
1900. gadā arī Daimler-Motoren-Gesellschaft aprīkoja savu sacīkšu automašīnu Fēniksu (Phoenix) ar stūri. Lai gan tā tika izveidota pēc stūrei raksturīgās apaļās formas un vadāmība bija sasniegusi citu līmeni, tomēr katra stūrēšanas kustība prasīja lielu fizisko piepūli. 1902. gada Simpleks (Simplex) modelī tika pievienotas papildus sviras, kas regulētu pamata funkcijas, kas saistītas ar automašīnas aizdedzes ātrumu un gaisa/degvielas apmaiņu.
1920tie – 1940tie gadi: liela stūre ar skaņas signāltauri
Laika gaitā, pateicoties dzinēju uzlabojumiem, manuālā degvielas sajaukšana un aizdedzes palaišana pamazām kļuva lieka.
Tomēr, lai gan principā viss no agrīnās stūres, laika gaitā, ir nomainīts, ir viens elements, kas palicis nemainīgs – tā ir signāltaure. Vienkāršākais veids saziņai starp automašīnām bija ar šo skaņas signālu, kas sākumā tika pievienots stūres ratam un vēlāk ievietots stūres centrā. 1920. gadā stūrei tika pievienoti stūres spieķi, kuru platums bija tāds pats kā stūres ārējam ratam. Laika gaitā, stūre ieņēma daudz smalkākas aprises, padarot to par elegantu automašīnas elementu.
1949 gadā stūres rata funkcijām tika pievienota vēl viena – virziena rādītājs. Līdz tam, ja bija nepieciešamība pagriezties, vadītājs pagrieza stūri pa labi vai kreisi, bez jebkādām norādēm. Tad tika pievienots aptuveni 20 cm garš rādītājs, katrā pusē, kas norādīja virzienu, bet laika gaitā tas tika aizvietots ar mirgojošiem pagriezienu signāliem, kas tiek vadīti no stūres rata, kādus atpazīstam mūsdienās.
1950tie gadi: parādās ātrumkārbas pārslēgs pie stūres un stūres pastiprinātājs
Kopš 1950. gada automašīnas stūre bija kļuvusi par centrālo elementu starp vadītāju un automašīnu – kontroles centru komfortam un drošībai. 1951. gadā Mercedes-Benz automašīnās tika prezentēts jaunā tipa ātrumpārslēgs, kas atradās pie stūres, sniedzot papildus komfortu gan vadītājam, gan blakussēdētājam, jo līdz pat 1970tajiem gadiem, automašīnās priekšā bija dubultais blakussēdētāja sēdeklis. Brīdī, kad priekšējais sēdeklis tika sadalīts, izveidojot divas “stacijas” – vadītāja un blakussēdētāja, arī, pie stūres esošais ātrumpārslēgs, tika pārvietots uz automašīnas vidus konsoli. Tomēr, sākot ar 2005. gadu, sāna ātrumpārslēgs tika atjaunots Mercedes-Benz automašīnu modeļiem, zem nosaukuma DIRECT SELECT. Kā vēl viena no stūres funkcijām, 1958. gadā Mercedes-Benz 300 sedana modelim tika pievienots stūres pastiprinātājs, lai atvieglotu stūrēšanu.
1960tie: Pateicoties uzlabojumiem stūres karkasā, tiek samazināts traumu risks
1959.gadā Mercedes-Benz revolucionizēja auto-inženieriju, konkrēti negadījumu novēršanā, sākot ar “Fintail” modeli. Šis sedans bija pasaulē pirmais automobilis, kas tika aprīkots ar integrētu drošības konceptu, iekļaujot: stabilu pasažiera zonu, trieciena absorbējošas zonas, jaunu drošības stūri ar lielu deformējamu plāksni, kas samazina traumu gūšanu sadursmes gadījumā, kā arī teleskopisku stūres rata kolonnu. Šāda iebīdāma kolonna samazina triecienu, jo sadursmes brīdī tā tiktu iestumta uz iekšu. Ar 1967. gadu ar šādiem drošības uzlabojumiem tika aprīkotas visas Mercedes-Benz pasažieru automašīnas.
Papildus tam, 1959. gadā gan “Fintail”, gan “Ponton” modeļos tika pievienota kombinētā svira, kura nodrošināja gan virzienu rādīšanu, gan gaismu regulēšanu. Un 1963. gadā šai svirai tika pievienota vējstikla tīrīšanas funkcija. Jāmin, ka līdz tam, vējstiklu tīrīšanas funkcija tika aktivizēta ar pogas palīdzību, kas atradās uz salona paneļa.
1970tie un 1980tie: viss par drošību
1971.gada 350 SL divvietīgais kabriolets (Roadster) tika aprīkots ar jauna tipa stūri, kurai centrā bija plata, polsterēta plāksne ar trieciena absorbētāju. Četri stūres spieķi kalpoja kā savienotājelementi starp stūres gredzenu un tās vidu. Tie tika pievienoti tā, lai sadursmes gadījumā spieķi absorbētu triecienu un stūres gredzens nesaplīstu. Taures signāls bija novietots pašā stūres centrā.
1975: Pirmā kruīza kontrole
1975.gada decembrī tika prezentēts jaunais Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 un bija viens no pirmajiem automobiļiem, kas tika aprīkots ar kruīza kontroles funkciju, tā standarta komplektācijā.
1981: Pirmais Airbag, drošības spilvens
Turpmāka tiekšanās pēc labākajiem iespējamajiem variantiem drošības sistēmu uzlabošanā noveda līdz nākamajam stūrespapildinājumam: gaisa spilvenam, 1981. gadā. Lai gan sākumā tas tika ievietots tikai S-klases (126. sērijas) automašīnās, ar laiku (sākot ar 1992. gadu) visos pārējos modeļos bija sastopams, stūrē ievietots, drošības spilvens. Lai to izdarītu, bija nepieciešams palielināt centra plāksni. Kamēr inženieri bija sajūsmināti, dizaineri bija citās domās par šīm izmaiņām, jo stūres centrs bija kļuvis masīvs un vizuāli nepievilcīgs. Ar laiku, pateicoties vakuuma iepakojumam, šie gaisa spilveni aizņēma arvien mazāk vietas, dodot dizaineriem lielākas iespējas izpausties.
Sākot ar 1994. gadu, arī blakussēdētāju vietas tika aprīkotas ar gaisa spilveniem. Starp citu, gaisa spilvens uzpūšas diametrā līdz 720 milimetriem, ar tilpumu 64 litri, 30 milisekunžu laikā, kopš sadursmes.
1998. gads: Pirmā multifunkcionālā stūre
Nākamais tehnoloģiju attīstības solis, kas attiecas uz automašīnas stūri, ir 1998. gadā prezentētā multifunkcionālā stūre ar COMAND (Cockpit Management and Data) sistēmu. Šīs stūres pievienošana S-klases 220 modeļiem tika izveidota ar mērķi, lai atvieglotu braucēja darbu un varētu koncentrēties uz pašu svarīgāko: satiksmi un vadīšanas pieredzi. Pateicoties šai jaunajai multifunkcionālajai stūrei, tikai ar īkšķa palīdzību, braucējs bija spējīgs pārvaldīt daudz vairāk sistēmas un informācijas, kā tas bija līdz tam. Pirmo reizi, automašīnas stūre tika aprīkota gan ar automašīnas radio, gan telefonu, gan ekrānu instrumentu panelī, atspoguļojot 8 galvenās izvēlnes.
2005 gads: Ātruma pārslēgs tiek pārvietots atpakaļ pie stūres
Sākot ar M-klases un S-klases automašīnām, ātruma pārslēgs no vidus-konsoles tika pārcelts atpakaļ pie stūres kolonnas. Pārslēga svira tika papildus aprīkota ar pogām , ar kuru palīdzību bija iespējams arī manuāli pārslēgt ātrumus, tādējādi dodot vadītājam plašas iespējas pielāgot braukšanu. Kopš 2008. gada SL sportiskais kabriolets tika aprīkots ar 7-pakāpju sporta transmisiju (7G-TRONIC), kas arī atradās pie stūres.
Lai gan stūre tika aprīkota ar arvien vairāk funkcijām un iespējām, tomēr vēl 2000to gadu sākumā tā bija diezgan masīva un dizaineru prāt, radīja nepievilcīgu tēlu. Šī iemesla dēļ, auto dizaineri, negurstoši turpināja strādāt pie “perfektā dizaina”, nomainot to pret jaunas formas stūri ar apaļu centru, kas pamazām pārgāja stūres staros (spieķos), radot plūstošas līnijas. Kā arī, no 4 stūres atbalsta spieķiem, tika izveidots dizains ar 3 stūres spieķiem, izveidojot gan vizuāli pievilcīgu, gan lietotājam ergonomisku elementu.